La campanya Desmilitaritzem l’Educació té l’objectiu de sensibilitzar la comunitat educativa en particular i tota la ciutadania en general sobre la presència continuada dels cossos armats en espais educatius formals i no formals. Va ser arran del Fòrum Social Català celebrat l’any 2008 que es va considerar necessari denunciar mitjançant accions col·lectives la intromissió militarista que, a més d’obstaculitzar la transmissió dels valors i l’educació de la cultura per la pau, és cada cop més constant i generalitzada. La campanya, que aglutina diferents organitzacions i sindicats, pretén donar a conèixer aquesta situació i coordinar esforços amb altres experiències pacifistes i antimilitaristes.
Des de d’aquesta campanya es realitzen diverses accions destinades tant als centres educatius com a l’alumnat i al personal docent, ja siguin per incloure els valors antimilitaristes i pacifistes en els projectes educatius d’escoles i instituts com per mostrar rebuig als cursos que els cossos armats ofereixen i promouen en l’àmbit escolar. A més, cada any es denuncia la presència de les forces armades en espais destinats a l’educació com el Festival de la Infància i el Saló de l’Ensenyament.
La propaganda que reben els infants i les persones joves per part de l’exèrcit busca millorar la deteriorada imatge pública d’aquest i pal·liar les dificultats de reclutament tot desprenent una imatge idíl·lica del paper de les forces armades en els conflictes bèl·lics i edulcorant alguns principis de les forces armades, com l’obediència i la disciplina. Des de Desmilitaritzem l’Educació es denuncia que en cap cas s’informa rigorosament de les conseqüències d’ingressar a l’exèrcit perquè es dóna una imatge enganyosa que fa que es percebi el món militar com una activitat divertida i fàcil. A més, es glorifiquen persones vinculades al món de la guerra i es presenten les intervencions bèl·liques com mecanismes de resolució de conflictes. Aquests valors i referents que transmeten les institucions militars, als que se sumen l’heteropatriarcat i l’androcentrisme, contradiuen valors com l’autonomia, la responsabilitat i el diàleg, que són els que estimulen l’educació per a la prevenció de conflictes (i la resolució pacífica d’aquests) i la no-violència en tots els àmbits de la vida.
Hem de tenir en compte que aquesta situació es dóna en un context en què les intervencions militars i l’augment pressupostari en defensa estan a l’ordre del dia, aquest darrer especialment si tenim en compte que solen “amagar-se” partides pressupostàries militaristes en altres ministeris per encobrir-ne la despesa real, que l’any passat va suposar uns 50 milions d’euros al dia.
Per tot això, la campanya Desmilitaritzem l’Educació posa èmfasi en que qualsevol opció vinculada al “no a la guerra” passa necessàriament per una reflexió profunda sobre el que es permet que continuï passant en l’àmbit militar (sobretot pel que fa a investigació, inversió i reclutament) i per denunciar l’apologia a la violència que es fa per vies culturals, mediàtiques i polítiques. Aquests exercicis de reflexió i denúncia són necessaris per aconseguir desmuntar els esquemes militaristes que es transmeten i així afavorir que siguin els indicadors de sanitat, igualtat, seguretat alimentària, accés al treball i a l’educació, i el respecte als drets humans i al medi ambient les eines per mesurar la seguretat de les persones.
Cinta González Sentís @cinta_gsentis
Més info: http://desmilitaritzem.blog.pangea.org/ | @desmilitaritzem